Nuffnang Adds

Tuesday, November 24, 2015

Resipi Kek Batik Anti-Graviti

Salam semua,

Da lama kan aku xshare resipi. Aku ni klo ade video deco kek kat fb, mesti aku nak tengok. Suke! Padehal nak buat kek memang xreti. huhu. Mase tengah tengok tu, mesti Haziq ni pon sibuk nak tgk skali.

Pastu selalu cakap "ermmm....shedap nye kek. Ibu, nak kek..nak kek..macam tu, shedaapp" .
"Ok, nanti ibu g kedai beli bahan2 die dulu ye. Nak macam ni?"
"Yeyeh..yeyeh, nak kek.." (sambil senyum yang tak dapat aku gambarkan kan)

Ko rase, takkan aku nak dok saje kalo da itu permintaan die kan. Malam tu, sambil baring2 terngiang2 ayat Haziq tu. Nak buat kek xreti, aku reti buat kek batik je. Ting! Buat kek batik, pastu deco konon2 macam yang dalam video tadi (konon). Berangan tu wajib walaupon hasilnye belum tentu lagi.

Petang esoknya balik keje terus singgah kedai, beli ape2 yang patut.
Ni aku sharekan bahan-bahan die.



Bahan-bahan kek:-

  • Biskut Marie sebungkus
  • Buttercup (setengah)
  • Nescafe (satu sudu kecil)
  • Milo / serbuk koko 
  • Telur sebiji
  • Susu pekat (1/2 tin)
Hiasan :-
  • M&M dan Nips
  • Coklat masakan


Cara-cara :-

  • Dalam kuali, masukkan butter. Cairkan.
  • Masukkan telur (kacau dulu) dan susu.
  • Kacau sebati, jangan bagi berketul. Lepas tu masukkan milo dan nescafe.
  • Da sebati, masukkan biskut marie yang dipatahkan.
  • Gaul sebati, masukkan dalam loyang. Lapik dulu loyang tu dengan plastik. Nanti senang nak keluarkan.
  • Padat2 kan dalam loyang tu. Lepas tu masuk peti ais. da keras sikit, keluarkan dari loyang. Sekarang da bole deco.
    ****************
  • Cairkan coklat masakan. Gune teknik double boiler.
  • Cucukkan lidi (aku aku chopstick pakai buang tu).
  • Lepas tu gunakan coklat tadi jadi gam, lekatkan m&m tu satu-satu. kat kek. Susun bagi nampak cantek sikit.
Dan hasilnya...........................


***



*****



*******



**********






Gini??? 

Hmm... Nampak sangat aku tak berseni. huhu.
Tapi kan, walaupon rupenye meleleh2 selekeh gini, rase die sedap tau (mengikut skala deria rasa Haziq) ngeh3....


Hubby kate, kek sedap, tapi deco kureng...Tak pe, aku xkecik ati pon. Yang penting sedap kan. Berani cakap tak sedap, alamat tido luar la kamu...huhu...

Ni cubaan kali pertama, mane bole buat2 terus nak jadi kan? nanti nak buat lagi. Bile-bile...sebab Haziq suke. Rasa pon tak manis sangat..



Nota kaki :- Tak reti tak pe, yang penting rajin usehe...Nanti lame2 reti la. kan3..



(◕‿◕✿)

X.O.X.O.



No comments: