Nuffnang Adds

Thursday, December 3, 2015

Jari Tercucuk Jarum

Salam semua,

Akhir2 ni..- sejak da balik Penang ni, aku da mula aktif menjahit balik. malah lebih aktif berbanding dulu. Dan shopping kain haruslah double aktif dari dulu. haha.. Aku rase last aku shopping baju adelah time raye. Tu pon tempah kain yang aku beli kat Bandung 2 tahun lepas. Baju anak2 pon same. Tapi aku xtau kenapa susah sangat aku nak buang tabiat beli kain ni. Makin beli makin rase xcukup. Hmm..Nafsu! Jahit suam-suam je..huhu..

"akak ambil tempahan baju kurung tak?"  "beb, nak mintak tolong jahitkan baju bole x?"

Soalan ni memang kerap aku dapat. Minta maaf sangat2, aku mmg xamek tempahan baju kurung. Malah baju aku sendiri pon aku anta tempah ke tailor. Aku ni cerewet sebenarnye. Da banyak kali aku tempah baju, bile balik uma fitting xsedap alamat aku memang xkan pakai la baju tu. Da berapa byk baju aku yang aku bagi ke kakak aku.

Bukan berlagak...bukan..bukan..bukan...Da baju tu xselesa, mcam mane nak pakai. Satu lagi, aku ni memang bukan jenis yang akan pergi balik ke tailor untuk di kecik @ besarkan... rase kesian plak nak pergi balik pd tailor tu. Nanti mesti die rase yang die jahit xbagus...Sian tau.

Kalo aku pon cerewet, pasti ade jugak orang lain yang macam aku. Aku tau macam mane rasenye bile excited nak g amek baju, sekali baju tu tak menepati citerase. Nak jahit baju ni, ukuran kene betul, lagi-lagi ukuran tebuk leher tu.. Tak bole terlalu besar, tak bole kecik..Hmm...Sure aku fail bab ni. Lagipon aku memang tak pandai nak amek ira kain. 4 meter hoi, kot salah potong naya baju orang. Pernah jugak aku belajar potong kain ngan umie, tapi xbole2 jugak.. Bile cantum baju tu jadi besar. Ntah mane silapnye... Sayang oii, kain bukan murah.

Aku ingat lagi...mule2 aku pegang jarum waktu umur aku 10 tahun. Ye, darjah 4. Waktu tu bulan kraftangan kat sekolah aku. Balik uma, aku bagitau umie...Umie terus ajar aku jahit baju kurung kedah size baby doll. Itu la kali pertama aku pegang jarum. Jahit jelujur je. Dengan hasil kerja aku tu, aku dapat tempat pertama, dan baju tu plak diletakkan di papan notis perpustakaan. Bangga!

Start darjah 5 umie ajar aku jahit tulang belut..ade orang panggil tikam leher.. Semangat hokei.. Dulu umie tailor. Umie jahit baju, tulang belut umie sub kat aku. Sehelai baju RM5 upah. Banyak tu. Sehelai baju aku amek mase sehari-2hari untuk siapkan tulang belut. Jahit lepas waktu sekolah. Aku pon xsangka aku bole jahit dengan kemas tulang belut tu sampai umie berani nak sub kat aku. Sekarang klo suh jahit confirm da xigt da.., banyak sangat silangnye. huhu..

Ni antara hasil kerja keras tangan aku...

 Cloth pantyliner.. RM7 /pc

 Mask jerebu.. RM8 / pc - double sided. Bole pakai depan belakang.





 Playmat. Senang nak bawak jalan. Bole jadi selimut dalam kete, bole jadi alas tukar pampers.
Nak jadikan toto pon bole.



 Set tilam baby.

 Owl plushie

 Alphabets playmat. Special edition. Aku buat utk Haziq je. Xamek order.

 Newborn dimple pillow. Saje aku buat shape awan. RM20/pc

Sensory taggies. Harga ikut size.

Sekarang, bile aku tunjuk hasil jahitan aku kat umie..mesti umie akan cakap "turun jugak bakat jahit umie kat ko". Kembang kempis hidung aku bile umie cakap mcm tu. hihi...



Nota kaki :- Mesin jahit asyik meragam je, nak beli baru xde modal sebab konon nak beli yang bole sulam sekali. Sudahnya umie bagi mesin jahit yang umie baru beli beberapa bulan lepas. hihi...


(◕‿◕✿)


X.O.X.O.



2 comments:

Han Hanni said...

cantek2 hasil kerja dia

humble.yat said...

wah bestnya..banyaknya jahit...sy pun dh lama tak menjahit..bila tgok entri ni..semangat nak jahit balik;-)