Nuffnang Adds

Wednesday, February 3, 2016

Ekspres Rakyat - Penang-KL-Penang

Salam semua....

Selamat hari ketiga pada bulan kedua di tahun yang baru...
Haha, nampak tak...berape lame aku da xupdate..Kesibukan yang melanda berganda-ganda sejak kerja kat tempat baru ni. Ditambah pulak Haziq yang da sekolah, rutin harian aku sedikit berubah.

Aku nak share pengalaman aku handle anak2 balik KL naik keretapi. Ni adelah kali pertama Haziq and Arif naik keretapi. Da banyak kali Haziq ajak naik keretapi, tapi ade saje halangan. Kali ni baru merase. Tu pon Hubby tak dapat ikut sekali, sebab tak cuti.. =(

Asalnya aku nak naik ETS, tapi tiket semendang abis..huh. Jadi aku ambil la Tren Ekspres Rakyat. Tu pon Kelas Superior da penuh. Terpaksalah ambil Kelas Permier (1st Class).




Harga tiket :-

  • Dewasa (aku) : RM65
  • Kanak-kanak (Haziq) : RM37
  • Iman : FOC
Coach ni sangat selesa bagi aku 3 beranak walaupon cume bayar untuk 2 seat je. Ruang kaki luas. Owh, lupe plak nak gtau, coach ni 3 seater tau. Seat pon boleh rebah. Kalo rase2 nak tido memang selesa. Seat pon besar. Puas hati ko bayar harge tu.
 
Nak lunjurkan kaki pon selesa..

Pastu nanti ade pelayan datang bagi kek pisang + air mineral sorang satu. Da include dalam harge tiket la kot. sebab tu mahal. huhu. 


Bertolak pukul 8.20am, sampai KL pukul 1.15pm. Bagi aku ade baiknye perjalanan di awal pagi ni, Anak2 masih bertenaga.. Seronok dorang bangun pagi2. Excited macam pagi raye plak aku tgk. hihi. Lagipon jalan waktu pagi anak2 bole tgk luar.







Sebenarnye meraka cume bertahan selama sejam je..Lepas tu dua-dua tido. Sedap tdo kot goyang2 macam kne buai. huhu. Plus, dorang kan bangun awal pagi tu...


Disebabkan tren ni xberhenti kat stesen2 kecil, maka haruslah aku turun kat KL Sentral. Sampai je KL Sentral umie da tunggu. Jadi balik la same2 naik komuter ke Kuang. Tak la aku rase susah sangat perjalanan aku ni. Hehe...

Balik ke Penang balik aku ambil coach kelas superior.. Harga tiket adelah sedikit murah.
  • Dewasa : RM 33
  • Kanak-kanak : RM 21
4 seater, seat adalah sedikit kecil berbanding kelas premier. Seat pon x boleh rebah, sian anak2 aku tido tak selesa. Haziq merengkuk tdo atas riba aku. Tapi kaki die panjang, berlipat2 aku tgk..sian dia. Arif plak tdo dalam pangkuan aku. kebas oii. Arif tu sado. Tapi aku xkisah pon nak meriba anak, aku rasa lebih selamat.

Nak balik Penang pon aku tak rase susah sangat, Abie n Umie hantar sampai KL Sentral, naik komuter ramai2 (da terlalu lama rasenya aku tak naik komuter..huhu). Sampai Penang Hubby da tunggu.. Sepanjang perjalanan pon anak2 ok, Alhamdulillah.. Ape tak ok nye, tido je... Sejam jugak nak kejutkan 2-2 bangun..

Masuk je kereta Haziq kate "nanti nak naik train lagi taw"...ok sayang.  =)



Nota kaki :- Bile kali terakhir korang naik komuter? huhu



(◕‿◕✿)


X.O.X.O.






1 comment:

dira said...

dah x brape nk ingat aku ni ha.....
wah.. haziq buat qu putih la.. qu putih.. ihihihih