Nuffnang Adds

Wednesday, January 2, 2013

::Conteng Dinding - Part 2::

Salam Tahun Baru semua..

Ni 1st entry aku untuk tahun 2013. Membuka lembaran bayu.., dengan buah tangan terbaru. Aceceh..

Sambungan daripada entry sebelum ni, aku bertungkus lumus mencari design n idea untuk buat stencil sendiri..BUAT SENDIRI OK!...Dan aku pon dengan semangat yang melimpah ruah try kat dinding rumah aku...aku pilih bahagian dinding yang menghala ke dapur dulu.. (dlm hati klo xjadi ni xperasan sgt. huhu).

Jom layan tutorial yang aku sediakan ni...Khas buat pembaca2 blog aku...


1 - Memula sekali, korang print dulu pattern yang korang nak. Pastu letakkan kat plastik (aku gune plastik cover folio tu).
Aku terlupe nk snap pic sebelum potong...da potong ni baru teringat..haha

2 - Lepas tu korang potong la ikut garisan tu...potong dengan cermat dan berhati2 ye...pastikan mate pisau korang tajam...tgk, aku pegang macam tu je bilah pisau tu...senang nak handle...memandangkan aku xgune pisau y khusus..., aku balut je bilah pisau tu ngan salotape supaye xluke jari jemari halus aku..haha

3 -  Bile da siap potong die jadi mcm ni..Kertas putih tu bole la korang remove bile da siap potong sume...

4 - Ok..Aku try kat papan pengadang ke dapur ni dlu la....
Sebelum....

5 -  Cat base dulu...terpulang kat korang nak gune cat warna ape...Aku gune base oren..(cat paw abie punye). Tgu kering, Pastu baru korang leatakkan plastik stencil ni...then cat.. (byk step y aku xdan nak snap sebab xsaba nak buat..huhu)

6 - Pastu aku try corak bunge2 plak...

7 - Lapisan kedua, supaya nampak tebal n cantek.

8 - Ni la hasilnye bile da siap. Dari pandangan dapur.

9 - Ni plak pandangan dari depan...Hubby tekan roller tu kuat sangat...bunge die bercantum..So, sile jgn tekan roller terlalu kuat ye...

10 -  Ni aku try kat dinding plak..Si kecik tu sibuk nak enter-frame.. So amacam? Totally aku buat sendiri...Hubby da tak nak tolong sebab aku asyik komplen je..hehe..

11 - Snap lagi sebab terlalu suke....  =)

 12 - Klo suke bole buat corak rama-rama berkejaran ni...Ni aku nak abiskan cat yang aku da tuang dlm pinggan polystrene tu... Aku cat bilik stor..hehe.



Harap2 korang paham..klo tak paham, bole la korang search youtube..byk tutorial..aku pon follow youtube gak..ahakz...Selamat mencuba..  =)



Nota kaki : Rumah lama, owner baru.., nafas baru...  =)


(◕‿◕✿) 

X.O.X.O.

9 comments:

Fizah said...

alamak teramat minat ni dgn cat stencil..

blh tau tak apa saiz plastik cover folio tu? a4 ke? mcm kecik sgt klu nk buat penuh satu dinding..? ke ada jual saiz besar yek?

Siti Fatimah said...

Ha'ah...saya gune y size a4 tu...tapi utk sz a4, dapat yang paling kecik tu..jadi sy cantumkan dulu plastik cover folio tu ikut sz y sy nak...klo a3 kne cantum 2keping, klo a2 cantum 4keping. cantumkan betul2 rapat sebelum potong corak...

selamat mencuba.. =p siap nt tag saya ye..

Fizah said...

ok tq so much!! tp kan ada satu prob lg..katne nak dptkn design bunga ni yek? tak jumpa la..da google tp takde sebijik cmni..pastu last question, cmne nak print a3 saiz kat printer kita yek? ke awak print kat luar?

tq melayani soalan tah pape sy ni..hihu

Siti Fatimah said...

Kak Fizah..klo beli stencil yang readymade sini ade detail...
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=519243588086267&set=a.183917578285538.45479.182394341771195&type=3&theater

saya mcm biase, lukis gune autocad, thank direct je print ikut size y saya nak..kat ofs ade plotter, sz paling besar A1. Kalo akak nk lukis manual, than print...try gune website ni utk convert size...print A4, than tile kan.

http://www.lucubration.com/pdf-tile-printer

Siti Fatimah said...

cer tgk kat sini....

http://www.cuttingedgestencils.com/flower-stencil-zinnia-wall.html

Siti Fatimah said...

Sini pon ade lagi...

http://www.artfire.com/ext/shop/product_view/CuttingEdgeStencils/4237820/Flower_Stencils_Zinnia_3pc_kit_-_Reusable_stencils_better_than_wall/Craft_Supplies/Other

ANAK MAMA SAYANG said...

salam...saya pun peminat wall makeover guna stencil ni..saya bt corak polkadot utk bilik ank perempuan saya...hehe

Yusai said...

salam siti fatimah, tq sudi singgah blog akak... akak berminat nak wat stencil ni jugak..tapi tangan ni keras, bab potong dh fail..apa lagi bab ngecat nya.. untung awak ade suami pandai DIY pandai buat kitchen top sendiri..jimat bajet....

NINA FARHANA said...

harap2 rjin n menjadi laa nk diy wallpaper ni hehe.. tqtq bg idea


http://ninafarhanawm.blogspot.my/2017/01/pengedar-sah-shaklee-salak-tinggi.html