Nuffnang Adds

Monday, July 26, 2010

Sup Ketam_air tangan Siti...


Hubby mmg suke sgt ketam...
lagi2 ketam masak lemak y aku wat..hik3...
tp rini aku kasi resipi sup ketam je la.., sb aku xde gamba tuk mask lemak ketam...

Bahan2 :-

-Ketam 3ekor (2orang makan)
-Sup bunjut (aku gune jenama Adabi)
-Bawang putih 3 biji
-Bawang kecil 3 biji
-Halia 3cm
-Air

Cara memasak :-

-Tumbuk bawang putih, bawang merah n halia then tumiskan.
-Rasa2 da nek bau, masukkan rempah sub bunjut tu (slalunya aku buang kain die sb hubby was2)
-Kemudian masukkan air.., setengah gelas je dlu..nak kasi pekat..
-then masukkan kentang. (kentang kene masuk awal, takut xempuk)
-rase2 kentang tu macam da lembut, boleh la tambahkan air lagi..
-bila da mendidih, masukkan ketam tu...
-Last skali, garam n serbuk hilal secukup rase..
-Rase2 isi ketam tu da masak, boleh la dihidangkan...
-taburkan daun sup n daun bawang sebagai hiasan..
-Selamat mencuba.

No comments: