Nuffnang Adds

Saturday, June 18, 2011

Kari Daging

Salam semua,

Memang da agak lama aku tak update resipi kan.. Tak de resipi terbaru yang aku masak. Selalu masak benda yang sama je. Hrmmm, kadang2 timbul jugak rasa bosan dengan airtangan sendiri.

Hari ni aku nak kongsikan Resipi Kari Daging. FYI, ni kali pertama aku masak kari daging. Selalu asyik buat kari ikan je. Cubaan pertama aku ni dikira sukses la. Nak tau sebab ape? Sebabnya mula-mula Hubby kata tak nak makan banyak. Siap mintak aku keluarkan nasi tu separuh dari pinggan die. Tapi aku kata, makan dulu, tak habis kang tinggal, biar aku habiskan. Alih2 tengah makan tu dia tanya, 'ada nasi lagi tak?' hahaha.... Lebar je aku senyum. =)

Nah, aku kongsikan resipinya kat sini..

Bahan-bahan :-
  • Daging lembu (untuk 2 orang makan)
  • Halia 1 inci, dihiris.
  • Bawang merah sebiji, dihiris.
  • Bawang putih 3 ulas, dihiris.
  • Rempah kari daging Baba's -1 packet kecil.
  • Daun kari.
  • Kentang sebiji, dipotong dadu.
  • Santan
Cara-cara :-
  • Tumiskan bawang merah, bawang putih, halia dan daun kari.
  • Bila da kekuningan, masukkan rempah kari yang dibancuh dengan sedikit air.
  • Tumis sehingga pecah minyak.
  • Masukkan daging dan ketang, juga secawan air. Jangan terlalu cair.
  • Tutupkan periuk dan biarkan selama 10 minint dengan api yang sederhana. Sesekali kacau.
  • Masakkan sehingga daging dan kentang empuk. Masukkan setengah cawan pati santan.
  • Kalo terlalu pekat, tambahkan sedikit air lagi.
  • Masukkan garam secukup rasa. Matikan api dan sedia untuk dihidang.

Selamat mencuba.



Nota kaki :- Aku memang tak suka guna rempah ratus yang macam2 tu. Kalo korang suka bolehla letak bunga lawang & bungan cengkih sedikit masa menumis tu..


(◕‿◕✿)


X.O.X.O.


No comments: