Nuffnang Adds

Tuesday, February 19, 2013

Siakap Stim Limau

"Tiem, da lame ko x update resipi kan? ko xmasak da eh?"

Gile ko klo aku xmasak. Ngamuk laki aku nanti. Die tu mane suke makan kat kedai.. Aku ulang lagi sekali, bukan kedekut, tapi masakan kat kedai tak kene ngn citerase die..katenye la..(alasan nk pujuk aku suh masak. haish).

Walaupon keadaan dapur aku yang huru-hara mcm dilanggar garuda tu, aku tetap masak tau..
Ni update sikite resipi baru.., asyik update pasal uma je kan.


Bahan-bahan :-

  • Ikan siakap seekor, saiz sederhana (utk 2org makan)
  • Serai sebatang
  • Bawang besar 2biji - potong bulat
  • Bawang putih 3biji - chopped
  • Halia 1inch - potong panjang2
  • Cili padi 5biji.
  • Limau nipis 1biji - tapis biji
 Cara-cara :-

  • Bersihkan ikan. 
  • Masukkan ikan dlm kuali (klo ade periuk kukus lagi bagus)
  • Taburkan semua bahan2 td atas ikan.
  • Masukkan sedikit air (paras ikan), garam dan serbuk perasa (aku gune serbuk Hilal)
  • Tutupkan kuali. Masakkan dengan api yang sederhana.
  • Stim dalam 15-20min.
  • Sedia untuk dihidang.

Selamat mencuba.




Nota kaki :- Hubby kate air tangan bini lagi sedap. Ahakz....


(◕‿◕✿)



X.O.X.O.


No comments: