Nuffnang Adds

Tuesday, September 24, 2013

Jakarta-Bandung : Part 1 : Perbelanjaan Kasar

Salam semua,



Sepatutnya balik-balik Malaysia je aku terus update...Tapi tak larat hokei...Penat sangat.. Masuk-masuk office terus kalut ngn kerja yang ditinggalkan..

Ok, ritu aku pernah up kan pasal passport kan..Rini aku nak share overall persediaan yang korang kne buat..1 by 1.

Lepas je korang book tiket flight, terus book hotel pulak ye...Aku search kat Agoda je..senang. Kalo korang tak nak, boleh la book flight + hotel...Atau pon kalo korang nak amek ground pakej pon senang jugak...Yang penting, sediakan ajelah duitnya ye....

Aku tak amek pakej, sebab nak jimat...Tak mampu..Haha..mahal. Ktorag try cut cost...


Nampak? Ground pakej termasuk hotel + transport = RM2490 untuk 3 orang.. Takkan aku nak bayar harga untuk seorang je pulak kan? kejam beno namenye tu...
Jadi untuk lebih jimat, aku spend sikit mase untuk search dan dan study sikit.

  Aku pon punye la gigih study...


Meh aku share kan sikit belanjawan aku mase pergi Bandung ritu. Bagi korang yang kali pertama pergi [macam aku jugak], aku harap entry ni dapat membantu...

  1. Survey tiket flight...[aku naik MAS sebab Air Asia tak de promo time tu]. KL-Jakarta return flight RM 423 seorang. Mahal! Sile beli tiket promo...
  2.  Hotel 2 malam di POP Hotel! dan 2 malam di Hotel Kenangan. Total kasar 110/ malam.
  3. Jakarta-Bandung naik bas [Primajasa] RM 27 seorang. [MAS tak de g Bandung, so kene turun Jakarta]
  4. Mase kat Bandung, kami bergerak naik teksi...Tapi nak cari teksi kaler biru tulis Blue Bird tu lambat sikit, jadi tahan je la teksi warna ape2 pon..Siyes, kene kapak..Esok nye kami naik 'angkutan kota' je.. Ala, van yang macam dalam cerita sinetron tu.. Bagi aku tak la teruk sangat. Ok je naik van tu..Dan van tu takkan ambil penumpang da kalo seat da penuh. Tambang die memang murah. Sekali naik baru 80 sen..Ye, 80 sen. Daripada naik teksi, kitorang pernah kene kapak sampai RM40. Ntah mane2 hale die bawak pusing, tau2 cas RM40. Memang tak logik!!
  5. Hari terakhir nak balik ke Jakarta naik MPV sewa...RM200 untuk satu MPV, dan tersangat la selesa ok. Supir tu hantar betul2 sampai depan pintu masuk airport. Kalo nak naik ketapi pon boleh, RM30 seorang. Tapi barang kene angkut sendiri la...
  6. Makan : sepanjang kat Bandung ni, makanan halal tak de masalah. Majoriti nye beragama Islam...tapi ko kene tengok2 jugak la, jangan main bedal je. Harga makanan kat sini lebih kurang je dengan harga di Malaysia. Kire ok la...
  7. Sediakan duit tambang teksi je lebih2 sikit kat sane. Klo nak senang, sewa la kereta. Sehari RM130 termasuk minyak, parking, toll dan driver sekali..Ko nak g mane2, ko sebut je..Supir tu bawakkan..
Kawan aku cite ritu die habis RM500 je..Laki die pon RM500 jugak [lepas tolak hotel n flight]. Die pon setakat shopping untuk diri sendiri je...Aku pulak da habis RM3200 [lepas tolak tiket flight n hotel]...Ko tgk...Jauh tak beza nya...Sebabnya, aku amek stok kain pasang dan border lace untuk berniaga..Ngeee...Kopak!


Nota kaki :- Sile kumpul duit balik untuk next trip ye Tiem!




(◕‿◕✿) 



X.O.X.O.
  

2 comments:

MamaDaniel said...

Tiem.. akak pun baru ke sinun.. hihihi.. ;)

seri.selaseh said...

terernye pegi sendiri. Salute. Sy tak brani lain la kalau dah penah pegi. Takde ke gmbr2 kat sana?.. nak gak amik inspirasi. Mana la tau ada rezeki terbang ke sana gak.