Nuffnang Adds

Wednesday, February 26, 2014

Misi Mencari Breastpump

Salam semua,

Hai..., macam mengandung anak sulung je ko kan... Sibuk nak mencari breastpump bagai..Mane g breastpump ko dulu Tiem oiii!!!  Takkan da buang kot!

Ha..., ngedik je aku ni. Breastpump dulu tak besh! Bole tak aku jawab mcm tu..Rase nak lempang je kan? Macam la ko tu nyusukan anak ko sampai 2tahun pon..Ye, aku tak dpt nak nyusukan Haziq sampai 2 tahun.., mampu bertahan sampai setahun 5 bulan je...Tapi aku masih bersyukur sebab aku berjaya susukan die melebihi setahun..

Tapi korang jangan la bayangkan yang susu aku banyak ye..Aku ni kais pagi makan pagi je..Tu pon tak cukup. Silap aku, sebab mase dalam tempoh ngandung tak pernah pon aku korek gali ilmu tentang penyusuan. Dalam pantang pon tak pernah ade istilah nak buat stok EBM. Bile da masuk kerja baru terkedek2 korek ilmu...Baru nak beli pump time tu.. Dan paling aku nyesal..., aku selalu skip jadual mengepam. Mule2 aku pump 3x sehari. Pastu da makin sibuk, kerja bertimbun sebab cuti bersalin 2 bulan tu, jadual mengepam aku makin ke laut..Pernah sampai sehari sekali je..Sedih betul aku bile terkenangkan mase tu. Nyesal ok! Nyesal sebab aku da abaikan hak anak aku.

Dulu, mule2 aku beli pump jenis picit2 yang getah bulat tu..haha. Da kate tak de ilmu kan, tu je pump yang aku kenal time tu..Tapi sumpah, aku tak pandai nak gune. Pastu laki aku belek2, suke2 je die potong tiub tu bagai, stress aku time tu...

Pastu da naik kerja, aku beli pump ni. Pump ni leceh sikit sebab ko kne control button die.

Pastu aku beli pump ni plak. Murah je pump ni RM79 kot xsilap..tapi sesuai je ngan aku, cume lenguh tangan la nak picit2 tu.


Pastu aku senyap2 je beli pump ni plak. Tak serasi ngan aku kot, pastu aku let go pump ni balik..huhu.

Dan sebenarnye aku lebih gemar marmet (picit ngan tangan je). Aku dapat tau bile 'kilang' aku betul2 kosong. Dan memang lagi banyak production aku bile marmet daripada gune pump.


**

**

**

Bile ngandung kali ni, aku memang tekad nak nyusukan anak aku sampai 2tahun. Paling tidak pon, aku aim untuk fully breastfeeding...InsyaAllah..Doakan aku ye..

Jadi untuk kali ni, aku semangat nak survey breastpump..huhu. Hubby pon da kasi green light, asalkan aku manfaatkan sebaiknye.

Survey punye survey, pening jugak nak pilih yang mane satu. Klo ikut ati, memang la aku nak sambar Medela Freestyle. Tapi bile tgk harga nye, terbantut terus hasrat aku..Terus terang aku tak mampu.. 

Aku macam berkenan je ngan brand Spectra yang baru ni..Sepctra M1.

Macam comel je, macam comel je...


Boleh double pump jugak..

Tgk size die...kecik je kan? suke sgt...


Pastu aku macam minat jugak ngan Unimom Forte kaler pink ni.
Suke sebab die kaler pink..sweet je rase..


Yang ni pon macam best je kan..Autumnz Passion.
Double pump, n bole jadi manual jugak..Yela, kot2 xde power supply ke kan..


Serabut aku fikir nak pilih y mane satu..Sesape yang pernah gune salah satu breastpump kat atas ni, boleh share review tak..nak tau gak yang mane lebih berbaloi...



Nota kaki :- Da masuk 3rd Trimester uols..Sekejap je mase berlalu..  =)


(◕‿◕✿)
  
 
 
X.O.X.O.




4 comments:

Puan Rad said...

Assalam.. salam perkenalan.. rad slalu je baca blog Tiem ni.. cuma xpernah komen kot.. hihi.. kali ni nak share pasal pump Spectra M1.. rad pkai M1 skrg ni.. so far sgt membantu sbb double pumping.. baterry pon built-in punya.. so tak perlu risau pasal supply.. sbb nya rad pump kt stor & plug jauh dr tmpt bersembunyian.. mmg M1 membantulah.. biasanya skali charge tu boleh 2 hari pkai = 8x pump utk 20minit skali pump kiri kanan..

Lyaa Suriany said...

as salam.
sy hari tu beli snowbear. tapi tak tau la sejauh mana best ke tak.
sbb first time nak guna kan.
hehe
beli pn sbb de orang suggest kan

Aty Fared said...

gus luck dear..semoge dipermudahkan.. :)

Kenari Putih said...

Hehe.. dear sy masa anak no.2 sy guna breadtpump spectra3. Sy jual pump tu kat kwn jual murah2. Pastu anak no.3 xada pam jd bli la pam baru. Mmg best lg lacte duet tu drp spectra3. Da 1 thn lebih guna lacte sy bli autumn passion pulak.. jd ada 2 pam. Autumn passion lg best drp lacte. Hihi