Nuffnang Adds

Monday, April 1, 2013

Kerabu Rumpai Laut

Salam,

Da 2minggu aku tak online. Rindu kat blog sendirik..Bole gitu? hehe.
Rini aku nak update resipi lagi..Nak update pasal uma xde mood lagi pepagi ni...

Rumpai laut ataupon orang panggil PMC ni mmg tengah menggile sekarang ni..Makin lame makin murah plak hargenye.. Selalunye aku rebus n minum, tapi kali ni aku try buat kerabu..Siyes sedap beb.. Pastu balik Kuang siap aja Umie buat kerabu jugak..Sebelum ni Umie kate sehari satu sudu je, tu pon da rase nak termuntah. Tapi bile aku test buat kerabu ni kat uma Umie, bukan men laju lagi bertambah..Siap boleh makan mentah plak tu...So pade sesiape yang tak sanggup nk telan tu, bole la try resipi ni ye....

Bahan-bahan :-
  • Rumpai laut - 2 rumpun (aku xtau nak gune istilah ape...)
  • Cili padi - 5 biji
  • Bawang merah - sebiji (besar)
  • Limau nipis / kasturi - sebiji (aku ritu sebat je limau purut, da tu yang ade dlm fridge)
  • Tomato - sebiji
  • Serai - sebatang

Cara-cara :-
  • Potong semua bahan ikut kesesuaian.
  • Gaulkan semua.
  • Perahkan asam limau.
  • Tambahkan garam & sedikit gula...
  • Siap untuk dihidang...
 
Dulu aku rajin la, rendam satu malam dulu, pastu rebus dlm 30minit, pastu sejukkan then baru bole minum.


 Sekarang da tak rajin da. Aku rendam dulu dlm 2 jam, da kembang bole buat kerabu. bole terus makan ngn nasi. Sekali hidang je ni. Aku bedal sorang2. Hubby bukan suke pon.



Kecur air liur time aku tulis entry ni...
Selamat mencube...



Nota kaki :- Aku makan bukan sebab nak cantek, tapi aku rase mcm sedap plak mkn ngn nasi..




(◕‿◕✿) 
 
  
 
X.O.X.O.

No comments: