Nuffnang Adds

Tuesday, May 17, 2011

Mentarang Rebus

Salam semua,

Macam ni rupe mentarang.. Berlumpur.
Da 3-4 ari aku sebut nak makan mentarang rebus... Pagi ahad lepas, aku n hubby da usehe mencari kat Penaga. Tapi tak de. Kecewa. Aritu pergi, nampak ade orang jual mentarang tapi tekak tak teringin pun mase tu, so wat tak tau jela. Bile da teringin sampai teringat2, tak de pulak..

Ramai yang tak tau mentarang ni menatang ape? Mentarang ni specis kerang..Cuma bezanye, size die panjang sikit. Pas2 kulit die bersalut lumpur. Paling banyak dijumpai kat area Kuala Selangor dan Kuala Perlis. Dekat Kuala Lumpur memang tak de ye..Harap maklum...huhu..


Setelah aku sental sambil tengok tv..hehe..


Aku asyik sebut2 je kat facebook pasal mentarang ni...Alih2 seorang kawan aku yang kebetulan bekerja kat JKR Perlis menawarkan diri nak belikan untuk aku. Memandangkan die nak balik uma tok die kat Sungai Dua semalam, so bolehlah aku kirim... Terima kasih banyak2 Nur Farhana... Semoga Allah memurahkan rezeki kamu...  =)




Rini aku nak share ngan korang camne nak rebus mentarang ni.... :-


Bahan-bahan :-
Setelah di rebus..
  • Mentarang, sekilo. Dicuci bersih.
  • Bawang besar sebiji. Dihiris.
  • Serai 2 batang. Dipotong serong @ dititik.
  • Asam keping 3 keping.

Cara-cara :-
  • Rebuskan air setengah periuk.
  • Masukkan bawang, serai dan asam keping.
  • Bila air agak panas, masukkan mentarang.
  • Masukkan garam secukup rase.
  • Rebus selama 10-15 minit dengan api sederhana.
  • Bila da berbuih2, boleh la matikan api.

Selamat mencuba.


Nota kaki :- Cuci mentarang tu bersih2. Aku gune berus gigi. Pas2 kene rendam dan tus beberapa kali sampai lumpurnye keluar..Kalo tak, nanti sakit perut... Satu lagi, jangan hirup air rebusan, takut sakit perut.=)




(◕‿◕✿) 


X.O.X.O.



No comments: