Nuffnang Adds

Tuesday, March 12, 2013

Kehendak @ Keperluan


copy from fb


Ko rase bende2 kat atas ni kebanyakannye keperluan @ kehendak?
Pendapatan sebulan RM5200.

PERBELANJAAN TETAP BULANAN :-
(aku bahagikan pada 2)

1) Keperluan :-
  •  Ansuran rumah                    : RM 800
  • Ansuran kereta suami           : RM 600
  • Ansuran kereta isteri            : RM 450
  • Petrol untuk 2 kereta            : RM 400 (sile kurangkan keluar)
  • Kad kedit                              : RM 200 (minimakan penggunaan kad kredit hokei?)
  • Balanje uma / brg dapur       : RM 300 (hidup bersederhana suda....)
  • Belanje anak sekolah           : RM 240 (sehari RM 5)
  • Pengasuh                              : RM 320
  • Bil ASTRO / TNB / PBA     : RM 50 (xpayah amek Astro, bukan tgk tv sangat pon)
  • Bil Handphone / Top up       : RM 150 (seorang RM75 tu pon da kire tinggi, ko nak call sape?)
  • Segala mak nenek hutang    : RM 700 (ASB 2orang, perabot, PTPTN)

2) Kehendak :-
  • Broadband                            : RM 100
  • Shopping                              : RM 200  (haish, tiap2 bulan ke ko beli baju?)

Total out : RM 4510

Klo total gaji ko mcm kat atas tu, ko da bole simpan kot... Ade byk balance tu..

Banyak bende ko bole kurangkan. Aku ni bukan kedekut, cume berjimat..

Meh aku share kan sikit tips berjimat.. (mcm la aku ni jimat sgt. huhu)
  • Lampu rase2 xpakai, off. Tak yah nk on sume floor lamp, wall lamp ape bagai. klo ko kat hall, bawak anak2 ko main kat hall. kan da jimat. On lampu n kipas kat hall je.
  • Astro? Klo ko surirumah mungkinlah keperluan sebab byk info ko bole dpat, ade byk mase ko nak ngadap. Mcm aku yang 2-2 keje ni, malam je ngadap TV. tak berbaloi pon aku nak pasang Astro. Biar la ko nak kate aku ketinggalan ke ape..Zaman mak bapak aku dulu xde tv pon, ok je.. huhu.
  • Bil tepon tu, aku macam tak paham cmne bole cecah sampai RM 600. Sorang RM300? Ko call sape? Gayut ngan sape? Laki bini ko depan mate je kot kan.
  • Belanje anak sekolah tu pon bole kurangkan. Kalo sehari ko bagi RM5 pon da kire byk da tu. Sebulan baru RM 240. Banyak ko bole jimat kat situ. Nak lagi jimat, ko as a mother bangun awal, bekalkan homemade breakfast. Kan air tangan ibu tu lagi bagus.
  • Lagi nk komen kat belanje barang2 dapur.. Mewah nye idup ko sebulan sampai RM 600. Untuk aku y ade anak sorang ni belanje bulanan aku dalam RM 300 (tu da termasuk pampers n susu anak). And yes, setiap kali beli brg2 keperluan uma laki aku akan bising dulu...'nk gune kat mne?"  "gune ke?"  "pelu ke bende ni?"   mungkin dengar mcm laki aku kedekut kan...tapi sebenanye die ni berjimat sebab aku adelah orang ya sesangat sangat sangat BOROS.

Nota kaki :- Besar periuk, besar la kerak nye...Kan3?





1 comment:

Anonymous said...

Setuju sangat!