Nuffnang Adds

Wednesday, August 25, 2010

~Juadah Berbuka~

Salam Readers...,

  Sepanjang bulan puasa ni, aku akan pulang berbuka tiap2 minggu kat rumah mak mertua aku..Memandangkan rumah mak aku jauh...n aku kne spend sikit klo nk balik...so, aku simpan je duit n cuti aku tuk balik raya nanti...
Rindu kat hati nak berbuka ngn air tangan umi, hanya Allah je yang tau....

  Rase rindu kat hati ni terubat jugak la bile balik rumah mak mertua..., riuh rendah...anak2 buah hubby ramai....tu pun xsemua balik...isnin @ selasa minggu lepas kakak ipar aku da msg ajak buke ramai2 kat kampung...aku y sememangnye berplaning nak balik terus je la setuju ngn cadangan tu...

  Ni antara juadah berbuka kitorang hari tu... :-

Bantut Ikan Haruan.....
 Aku xpernah tau pun name resipi ni 'Bantut'....Ini kakak ipar aku, Kak Hasnah yang wat, n abg ipar hubby a.k.a.
biras aku yang bakarkan.....sedap sangat...makan cecah air asam....yummy.....leleh lak air liur aku mse tgk gamba ni....resipi die...? coming soon...t aku mintak resipi ni dari kakak ipar aku ye....~

Sambal ikan keli.....
  Yang ni, aku xtau sape yang masak..sb mase aku balik, sume lauk da siap....tp rase nye Kak Hasnah jgak yang masak kot...ni mmg 'pebret' hubby....sedap...~

Kari kepala ikan....

  Nyum3....klo sebelah utara, gulai @ kari ni memang menu wajib...Yang ni, Kakak ipar aku dari Bagan Serai yang masak.., Kak Halimah...

Sambal tumis udang petai.....
  Yang ni memang 'pebret' aku...huh.., 2 ari aku menghilangkan bu petai yang melekat ni...tp.., memang sangat sedap...pandai Kak Hasnah masak...siap tau plak yang ni 'pebret' aku...Terharu...~

Sambal tempoyak.......
  Klo style family aku, sambal tempoyak tu tempoyak yang di masakkan dengan ikan bilis, kunyit, cili, bawang n daun kunyit.....klo mcm ni, ktorg xpanggil sambal tempoyak..aku xsure ktorg panggil ape....tp selalunye klo mcm ni umi blend cili api n bawang je..peeerrggghhh...mmg terangkat punggung...pedas....tp semestinye la sedap....~

Ulam-ulaman......
  Aku sdr pn sebenarnye xtau ulam ape ni....Jap2.., aku try igt balik....satu tu name die Ulam Cabang Tiga (ntah betul ke x..igt2 lupe)..Satu lagi plak...ntah..aku sdr xigt..t aku tny kakak ipar aku, aku edit balik post ni ye.....Ha...ulam yang kt atas sekali tu.., xlain dan xbukan..PETAI...

Air asam....
  Huh..ni la pelengkap menu berbuka ari tu....Memang kena dengan selera aku....Semua yang terhidang, sangat sedap...meleleh....~

Family hubby memang dikurniakan bakat memasak...termasuklah hubby....Kekadang aku rase malu je.., aku ni setakat nak masak untuk hubby, bole lah..tp klo nak jamu family die.., alahaiiii segan nye..Kang klo terlebih terkurang mane2, lidah dorang tu peka je...segan..hik3...selalunye klo balik rumah mak mertua, aku jarang masak..., aku tolong2 mane yang patut je.., bukan pemalas, tapi takut masakan aku xkena dengan selera dorang...Apepun.., family mertua aku sangat best....!

No comments: