Nuffnang Adds

Wednesday, August 18, 2010

Nenek...~

Salam 8 Ramadhan buat semua...,

   Da masuk mgu ke-2 kita berpuase.., menunaikan Rukun Islam ke-3... Sayu sangat rasenye bile terkenangkan detik2 puase Ramadhan sebelum ni bersama Arwah nenek....Actually, ni tahun ke-2 aku berpuase tanpa Arwah.., insan yang layak ku gelar 'ibu kedua'.....

  Ntah kenape, baru beberape baris ayat ku taip, air mate je yang laju meleleh...sedih sangat.., sebak, sayu...Arwah xsempat pn nak tengok saat2 aku sah jd milik orang..Tp Arwah sempat tengok aku bertunang...Tempoh pertunangan aku agak lame, setahun 2 bulan...Da banyak kali Arwah sebut...takut xsempat tengok aku kahwin...Rupe2 nye mmg betul2 xsempat..

  Walaupun Arwah bukan nenek kandung aku, tp kasih sayang aku pade die terlalu dalam...Ape tak nye, akulah cucu yang paling manje dengan Arwah...mane2 die pergi, mesti die bawak aku..Satu kampung tu kenal aku sebab Arwah.. Arwah xde anak, umi merupakan salah seorang anak angkatnye...Tp dalam 4 orang anak yang Arwah bela, dengan umi la Arwah paling selesa...Umi sebenarnye anak buah Arwah..kire Arwah tu makcik umi la.., tp disebabkan umi dibesarkan dr kecil oleh Arwah, maka umi panggil Arwah "MAK"...Kecil2, mane la tau kite ni anak angkat kan? Walupun umi selalu je tanye, kanapa name umi berbintikan ABDUL MOIN sedangkan itu name pakciknye...Arwah jawab... "orang dulu2 salah tulis. Dorang ingat sapo yang g wat surat beranak tu la bapaknyo".... Tapi bile umi nak kahwin dengan abie, barulah Arwah cerita hal sebenar...Umi sikit pun tak terkejut, sebab umi mmg dapat rasekan perkara tu dari awal...

  Bile da berkahwin, umi dan Arwah masih tinggal bersama...kemudian, abie binakan sebuah rumah di tapak tanah yang Arwah beri pada umi..Arwah memang tinggalkan tanah untuk setiap anak2 yang dibela nye..Semua dapat, tempat saje yang berbeza...Tahun 1994, Atuk pergi meninggalkan kami semua..Time tu aku semakin rapat dengan Arwah. walaupun siang aku bermain2 kat rumah umi, tapi malam, aku mesti tido di rumah Arwah (depan rumah umi je).
 
  Xlama lepas tu, umi ajak Arwah duduk sekali dengan kami, dan rumah papan Arwah, kami sewakan. Arwah buta, mmg xnampak ape.., die cume nampak samar bayang2 je klo ade sesiapa yang melintas depan die. Makin lame keadaan Arwah makin uzur...Lepas aku bertunang, keadaan Arwah makin teruk...Nak g bilik air pun berpapah..Da tua, da xlarat nak melangkah. Tp Arwah xde sakit ape2...cume keadaan badan die yang uzur tu je menyukarkan die untuk bergerak banyak..

  2 JUNE 2009 - Selasa.....genap aku berusia 24 tahun...Kebetulan aku ade Training kat Kelana Jaya selama 3 ari, dari hari Isnin tu..n mmg aku stay kat rumah umi la. Pagi 2 June tu, aku rase mcm malas je nak g training yang baru masuk hari ke-2 tu..Padehal AutoCAD Training..memang berkaitan dengan bidang aku sebagai Draughtswomen ni...Banyak kali Arwah panggil name aku..tapi aku wat2 xdengar je...sebab aku sendiri pun xde mud pagi tu.. Arwah cakap .... "Den nak manjo2 dengan ka U" tapi aku wat2 xdengar je....aku pun bersiap2 dan terus memecut ke Kelana Jaya..

  Pukul 11 pagi umi call aku, bagitau Arwah da xde...menjerit jgak aku terkejut dengan berita yang baru aku dengar tu....Aku xhirau pn orang lain yang pandang aku time tu...meleleh airmata aku time tu..on the spot. Dengan kebenaran Trainer aku, aku pun pecut balik ke Kuang. Sampai2 uma, aku tgak Arwah. masih panas dada die- baru lagi la tu..Aku amek wuduk, dan terus baca Yassin tepi Arwah....

  Bila sampai waktu nak mandikan, aku pun take part la..Umi memang da xde kederat nak menatap Arwah time tu..., walaupun sebelum ni umi kerap memandikan Jenazah...Mase aku belai2 tubuh Arwah tu, baru aku terfikir..., pagi tadi Arwah nak manja2 dengan aku..Inikah yang Arwah maksudkan?? Oh no.....Xbaik menitiskan mata depan jenazah..n jangan sampai airmata kite menitik atas Janazah..

 Banyak kali aku berfikir, "kenapa Arwah tinggalkan aku pada tarikh yang sama dengan tarikh kelahiran ku?"... Sekarang baru aku tau kenapa...ade hikmah di sebalik ape yang berlaku...dan di antara nye :-
  • Arwah xde zuriat....Aku mestilah xdapat nak lupa tarikh keramat tu sepanjang hidup aku...walaupun orang lain mungkin terlupa pasal Arwah, tapi tak mungkin bagi aku..
  • Klo orang lain terlupa nak sedekahkan Al-Fatihah untuk Arwah, xmungkin bagi aku...
  • Klo orang lain terlupa. bila tarikh Arwah pergi, xmungkin bagi aku....
  • Sekurang2 nya, pada Arwah yang xde anak untuk doakan die..., Arwah masih ade aku... Aku akan selalu 'manjakan' Arwah dengan doa dan Fatihah sampai nafas aku yang terakhir.....
Dan sepanjang usia aku lepas ni.., aku xkan sambut apa2 pada tarikh 2 JUNE tu..klo ade pn mungkin di lewatkan @ diawalkan sehari....Pada korang2 yang nak wish bzday aku tarikh tu.., aku xkisah pn...cume aku xkan celebrate...FYI, my bzday will be on 13 Ramadhan..-aku raikan mengikut tarikh Islam saja~


~Nenek, u're part of me....~



No comments: