Nuffnang Adds

Thursday, August 12, 2010

Kari Kepala Ikan Plotan


Salam Semua,

Sebenarnye aku xberape suke makanan berempah ratus ni..xmasuk dengan tekak 'minang' aku ni. Selalunye, kari yang mak aku buat, xterlalu pekat, so cume kari mak aku je y memenuhi citerase aku.

Hari ni aku nak share resipi kari kepala ikan plotan...(ni pun pebret hubby jgak). hubby berdarah utare.., so kari-mari ni mmg kena dengan tekak die...cume aku masak ikut style aku la.., xterlalu pekat. hubby kate ok..then aku pun boleh makan same..ehehehe....

Bahan2:-
-Kepala ikan plotan
-Serbuk kari (4 sudu makan)
-Daun kari
-Santan (1/2 cawan)
-Halia 3cm
-Bawang putih 3 ulas
-Bawang kecil 2 ulas
-Air asam jawa
-Bendi n tomato

Cara2 nya :-
-Tumbuk bawang putih, bawang kecil n halia...tumiskan.
-Bila da kekuningan, masukkan serbuk kari yang da dibancuh dengan sedikit air (air setengah cawan je). Masukkan jugak daun kari.
-Bila rempah kari tadi da naik minyak, masukkan air sikit. Kemudian masukkan kepala ikan.
-Da menggelegak sikit, masukkan santan, bendi dan tomato.
-Las sekali, boleh la msukkan air asam jawa.
-Rase2 ikan da masak, boleh la matikan api. sedia untuk dihidang.

Selamat mencube.... (◕‿◕✿)

No comments: