Nuffnang Adds

Wednesday, June 12, 2013

Alphabets Playmat

Salam semua,

Da lama aku tak update pasal jahitan kan? Memang - aku memang da lame tak menjahit. Sejak2 pindah bilik jahit ke bilik belakang tu, baru sekali je aku menjahit. Tu pon sebab nak siapkan tempahan barut ex-officemate aku. Warrgghh...rindu yang teramat sangat kat mesin jahit. Tapi apakan daya, aku ade misi lain yang belum selesai.

Ni ha rupe barut yang aku jahit tu....Harap2 empunya badan puas hati.

Eh, aku bukan nak cite pasal barut, tapi da melalut plak..Nak cite pasal alphabets playmat yang aku jahit khas untuk Haziq. Lame dah aku buat playmat ni. Cume tak sempat nak buat entry lagi. Sibuk fokus pasal rumah je..

Aku ni sememangnye kedekut - kalo bole semua benda nak buat sendiri. Pulun lebih. Bukan aku nak kan pujian dari Hubby ataupun sesiapa..Aku cume sayangkan duit. Bagi aku, selagi aku boleh jimat, aku jimat la..Lagipun peralatan dan bahan memang da ade. Buat ape membazir kan?

Pernah ritu aku join satu projek amal untuk wad kanak-kanak anjuran satu group jahitan yang aku join di Facebook. Aku cuma mampu sumbangkan sarung bantal yang aku  jahit sendiri - tu je yang aku pandai.

 Sarung bantal


Balance kain untuk projek tu aku tak tau nak buat ape. Balance pon xbanyak sangat. Nak buang sayang - English cotton kot. Tibe-tibe timbul idea nak buat playmat Haziq. Semangat memang da berkobar2, terus g Mr. D.I.Y cari felt. Kat kedai jahit pon ade jual, tapi mahal sikit. Biasala, aku memang suka benda yang murah2 je. hehe.

Balance kain yang tinggal - sayang la plak nak buang kan...


Korang layan gamba jela eh...


Hand-stitch ok. Bukan terlebih rajin, tapi bile jahit gune mesin susah nak control tang yang berliku2 tu. Huruf tu aku gune material felt. Print dulu huruf tu kat kertas biasa, pastu potong dan tekap. Pastu baru potong felt tu. Aku terlupa nak snap gamba. hehe..

 Kemasan tepi pon aku jahit tangan je - silang pangkah.
 
Aku cume jahit gune mesin masa nak cantum je. Dalam nya aku gune batting fibre.
Gebu macam roti bun x? hehe....Mau tak nye, aku gune batting 1 inci 2 keping. Tapi bile da jahit jadi 1 inci je..

 Bile da siap....Puas hati sangat2.

Memang ade yang nak tempah, tapi aku tolak.
  • Pertama sebab jahitan mesin aku xcantek sangat. Yela, batting tebal, memang susah nak jahit. Aku pon belum mahir lagi. 
  • Kedua sebab aku tak pasti bile lagi aku bole kumpul semangat nk menjahit macam ni lagi. Bile telek2 balik, bole pengsan. potong huruf satu2, pastu jahit tangan plak satu2. Ntah dari mana aku dapat kekuatan nak siapkan pon tak tau...tak sampai seminggu aku jahit ni. Agaknye sebab masa jahit, aku terbayangkan muka Haziq yang tak sabar2 nak duduk main atas ni.

Kecik je playmat Haziq ni..Jadi la. Nak beli puzzle eva tu tak mampu. huhu.



Nota kaki : - Kalo da kedekut tu...............alahai. Tepuk dahi.


(◕‿◕✿) 


X.O.X.O

11 comments:

Unknown said...

Pengsan... Cantikkkkkknyaaaaaaaa... Kagum yang amat.. Klau saya yang buat sendiri memang tunggu anak dah masuk skolah la baru siap..

Siti Fatimah said...

bile di kenang2 balik memang terase macam boleh pengsan nak menyiapkan ni. hehe..

ayahmamilisa said...

a'ah cantik sangat..boleh tempah ke?

Fizah said...

ohohoii..mmg kreatipp sunggohhh!! dan tabahnya jahit tangan adik oiii...kagum ahkak!

Asma said...

Cantik, menarik, bagus idea ni

mun said...

eh cantik lah awak...baru ingat nak tempah tapi tuannye blog tak maik tempahan hahahhaa

JaJa_NoRLiza said...

aha..sy mula2 tgk td pon rasa cam tempah..err.. cantik!! mmg kretip abih..rajin nya...

sy pon minat jahit..tp tak rasa leh siapkan playmat cani..sgt2 kagum!!!

Siti Fatimah said...

Jom kite buat same2...satu hari satu huruf..xsampai sebulan da siap..yeay..

*xmampu rasenye nak amek tempahan. jahitan pon senget benget. hehe.

SUHAIDA said...

ya Ampunnnnnnnnnnnnnnnnnnn...cantiknye kak...sukeeeee

nurulhuda said...

wah, untungnya org pndai jahit nii.. kita pandai jahit butang, tue pun senget, hak3

Unknown said...

Cantik! Kagum sgt!