Nuffnang Adds

Monday, June 10, 2013

D.I.Y. - Decoupage Small Furniture

Salam semua,

Aritu aku da cite pasal makeover perabot lame kan...Memandangkan ade permintaan supaya aku tunjukkan cara macam mane nak decoupage rak tu, so aku pon bermurah hati buat entry ni khas untuk korang.



[nasib baik aku sempat snap gamba mase progress decoupage tu - cume perlu aku jelaskan kat sini, memula aku gune material tisu, tapi di sebabkan ni kali pertama aku try decoupage, jadi hasilnye agak xcantek la..., then aku tanggalkan tisu tu n aku gantikan dengan kain. Cara nya tetap same ye kengkawan...]

 

Ok, sediakan bahan2 mcm kat atas tu...
  • Papan belakang rak tu (aku cabut dulu, keseluruhan body nye aku cat putih)
  • Tisu / kain - ikut korang la nk gune yang mane satu. Klo kain, cari material yang nipis sikit. Tisu ni aku beli kat Jusco. RM3.90 sebungkus.
  • Gam - bole beli kat stationary je.
  • Berus lukisan.

 Sapukan gam pada permukaan papan yang nak di hias. 

Jangan sapu keseluruhan permukaan papan tu dalam satu masa, nanti gam mengering. Aku start dari kiri, so aku sapu bahagian kiri dulu.

Kemudian letakkan tisu / kain perlahan2. Tarik perlahan-lahan supaya tegang dan tak kedut. Kalo gune tisu, jangan tarik terlalu kuat, nanti tisu akan koyak. Sambil letakkan tisu/kain tu, sambil gam.
Bia da siap tampal, sapukan gam kat atas tisu/kain tu untuk menguatkan lagi. Biarkan kering, da sapu lagi satu lapisan gam. Biarkan kering sepenuhnya sebelum pasang semula pada rak.


Ni la hasilnya...Hehe, mintak maaf ye, gamba proses lain, bila da siap jadi lain plak.
100% done by me. Hubby senyum je bile da siap.


 Selamat mencuba.


(◕‿◕✿)


X.O.X.O.
 



6 comments:

JaJa_NoRLiza said...

haaa...dah tau cara nya boleh la nak tiru...ingat wiken baru ni dah nak start..tp sbb tak kretip jenuh la pikirkan caner nak lekatkan kain tu..lastnya tak wat pape...hohoho.. pasni leh la saya cuba!! ;)

zarith said...

Thanks for the tutorial... bolehlah jadi projek weekend ni :)

Siti Fatimah said...

Selamat mencuba ye kawan2... =)
da siap nanti bole buat entry..nk tgk hasilnye..

Fizah said...

akak dok pikir jugak pasaipa lain gambar hasilnya tu? hehe..gmbr proses tu yg mana satu hasilnya..?

Siti Fatimah said...

xde hasil kak....kan saya da tanggalkan balik. gune tisu kene teliti sikit. saya buat jd berkedut, tu yang tanggalkan balik. tapi cara nya tetap yang same... =)

ryyhan said...

menarik lps dh siap..blh try next2 time