Nuffnang Adds

Monday, October 25, 2010

Kepah Berlada

Salam Semua,

Ni resipi terakhir aku untuk hari ni sebab aku nak focus wat keje aku jap lagi. Ni menu aku semalam (ahad). Kengkawan aku kebanyakannya pergi Motorshow kat Juru…Yang aku pulak pukul 8 pagi da keluar rumah g beli ikan dekat Penaga, kira-kira 30minit dari rumah kami la….Tempat ikan naik…fuh…memang ikan-ikan kat sini fresh…Kebetulan terjumpa kepah kat sini…Hubby memang suka kepah ni. Apelagi.., kami pun beli la…Bukan senang nak dapat yang fresh macam ni…  =)

Resipi ni aku suka-suka cuba je…Dan yang membuatkan aku senyum sampai ke telinga tu bila hubby kata… “sedap!” sambil menghirup kuahnya…ehehe….   =D

 

Bahan-bahan :-
  • Kepah ½ kati
  • Cili kering dikisar lumat 3 sudu makan
  • Bawang kecil 2 biji
  • Bawang putih 3 ulas
  • Halia 1 inch
  • Daun saderi setengah batang – dipotong serong
  • Serai sebatang – dititik
  • Sos tomato 2 sudu makan
  • Sos tiram 2 sudu makan
  • Sos cili 2 sudu makan

Cara-cara :-
  • Tumiskan bawang putih, bawang besar dan halia sehinnga kekuningan.
  • Masukkan cili kering dan goreng sehingga sedikit garing.
  • Masukkan daun saderi, serai, sos tiram, sos tomato dan sos cili..Kacau sehingga pekat.
  • Masukkan setengah cawan air.  
  • Bila da mendidih, masukkan kepah dan perlahankan api.
  • Masak sehingga kulit kepah tu terbuka. Masukkan garam secukup rasa.
  • Matikan api dan sedia untuk dihidang.

Selamat mencuba.


(◕‿◕✿) 
X.O.X.O.

No comments: